مناقشة أطروحة طالب الدكتوراه (علي جبار داود) من قسم الهندسة الميكانيكية

عدد الزيارات: 21299437 مشاهدة

بواسطة: قسم الهندسة الميكانيكية

تاريخ النشر: 2024-10-08

اخر تصفح: 2025-04-20


أجريت في تمام الساعة التاسعة صباحًا من يوم الاحد الموافق 22/9/2024 وعلى قاعة مجلس قسم الهندسة الميكانيكية /كلية الهندسة / جامعة النهرين مناقشة معادلة شهادة الاسبيرانتور لاطروحة طالب الدكتوراه في قسم الهندسة الميكانيكية (علي جبار داود) والتي كانت تحت عنوان:


 Numerical Analysis and Optimization of winglet to Improve the Flight Performance of the Aircraft


the study aims to explore the effect of blended winglet design on the aerodynamic efficiency of aircraft wings, with a focus on improving the lift-to-drag ratio. Computational Fluid Dynamics (CFD) simulations were used to analyze the impact of different winglet configurations on aerodynamic performance. Three-dimensional models of aircraft wings with winglets were created using SOLIDWORKS (3D CAD Design Software). CFD simulations were performed using ANSYS Fluent to analyze airflow around the wings and identify high- and low-pressure regions. The dimensions of a Boeing 737-800 wing were used. Notably, this wing consists of four different airfoils: b737a-il for the root airfoil, b737b-il for the midspan airfoil, b737c-il for the midspan airfoil, and b737d-il for the outboard airfoil (winglet). The results showed that the swept-back wing had the best aerodynamic performance with the following winglet parameters: cant angle = 60°, winglet span = 3.5 m, toe angle = -5°, twist angle = +5°, winglet tip chord = 0.375 m, and sweep angle = -15°. The study concludes that optimizing winglet design can lead to significant improvements in the aerodynamic performance of aircraft. It recommends further research into innovative winglet designs using advanced manufacturing techniques, as well as field experiments to verify the results obtained from the computer simulations.

وكانت لجنة المناقشة برئاسة الأستاذ الدكتور (عبد الحسن عبد كرم الله) كلية الفارابي الجامعة وعضوية كل من الأستاذ المساعد الدكتور (هالة سلمان حسن) كلية الهندسة /جامعة النهرين والأستاذ المساعد الدكتور (محمد ادريس محسن) قسم الهندسة الميكانيكية /الجامعة التكنولوجية والاستاذ المساعد الدكتور (محمد خيرالدين عباس) كلية الهندسة/جامعة النهرين والاستاذ المساعد الدكتور (فرحان احمد خماس) كلية الهندسة/جامعة النهرين وكانت الرسالة بإشراف الأستاذ المساعد الدكتور (علي صبري عباس) كلية الهندسة /جامعة النهرين. تم تقويم الرسالة علمياً من قبل الاستاذ الدكتور (محمود عطا الله مشكور) قسم الهندسة الميكانيكية / الجامعة تكنولوجية.

وكانت نتيجة المناقشة قبول الاطروحة للمعادلة